5 účinných bojovníkov proti vysokému tlaku

Vedeli ste, že na následky vysokého krvného tlaku zomiera štatisticky viac mužov, než žien? Páni, je čas s tým niečo urobiť. Hypertenzia sa pomaly ale isto stáva chorobou 21. storočia a na jej následky u nás ročne zomierajú stotisícky ľudí, pričom veková hranica sa neustále znižuje. Paradoxne, vzniku hypertenzie vieme pomerne jednoducho a účinne predchádzať, takisto vieme zmierniť jej prejavy.

hypertenze

A ako s ňou  zatočiť?

  • Obmedzte konzumáciu nasýtených tukov.V posledných desaťročiach stúpol celosvetovo nárast konzumácie živočíšnych výrobkov obsahujúcich nasýtené tuky. Bravčová masť, maslo alebo tučnejšie mäso v kombinácii s dostatočným a pravidelným pohybom nepredstavujú žiaden problém, no akonáhle dôjde k obmedzeniu pohybu a my súčasne neupravíme stravu, koledujeme si nielen o vysoký krvný tlak, ale s tým súvisiace ukladanie cholesterolových plátov v stenách ciev, ich hrubnutie, stratu elasticity a pružnosti, a tým zhoršenú schopnosť distribuovať krv k jednotlivým tkanivám. Po pár rokoch sa môže stať, že sa tukový plát od steny cievy odtrhne, zasekne sa napríklad v koronárnej cieve a spôsobí akútny infarkt myokardu. Naozaj vám za to ten bravčový bôčik stojí?

stravování

  • Viac spite.Spánok je azda najviac opomínaným prostriedkom na zlepšenie celkového zdravotného stavu organizu. Počas spánku prebiehajú intenzívne anabolické deje a rovnováha autonómneho nervového systému sa presúva na stranu parasympatiku. Ten má za úlohu načerpať nové sily a pripraviť nás na nový deň. Lepšie vstrebávanie živín, lepšie zvládanie stresových situácií, krajšia pleť, lepšia pamäť – to sú iba niektoré výhody, ktoré so sebou prináša pravidelný spánok.
  • Nestresujte sa.Možno si to neviete úplne prestaviť, ale ak máte horúčku, v práci to bez vás tri dni vydržia. Nielen, že sa stresujeme, ale zároveň sa nedokážeme plne sústrediť na jednu vec.  Máme rozptýlenú pozornosť, čo má za následok nedôslednosť, roztržitosť a celkovú neefektivitu.

  • Hýbte sa.Nemáme na mysli to, že sa ráno postavíte z postele a prejdete z parkoviska do práce. Pravidelná pohybová aktivita aeróbneho charakteru v trvaní minimálne 30 minút aspoň 3 – 4x do týždňa  na úrovni približne 60% maximálnej srdcovej frekvencie výrazne znižuje výskyt vzniku srdcovo-cievnych ochorení. Zároveň pomáha regulovať vysoký krvný tlak, zlepšuje glukózovú toleranciu a znižuje inzulínovú rezistenciu.  V preklade – choďte sa na polhodinku prejsť alebo si zabehať a snažte sa pri tom spotiť.  Žiadna veda.
  • Usmievajte sa.  Áno, možno úsmevný bod na záver, no je preukázané, že keď začnete ráno s úsmevom, náš mozog sa automaticky „nastaví“ a začne celý deň vnímať pozitívnejšie. Postavte sa ráno pred zrkadlo a usmejte sa na seba. A usmievajte sa, až pokým nebudete cítiť, že sa k úsmevu nemusíte nútiť a ide vám prirodzene. Výborne. A teraz tak vykročte do ulíc. Možno  bude mať tento bod spomedzi všetkých tipov najnižší dopad na hodnotu vášho krvného tlaku, no pokiaľ sa vám podarí darovať úsmev aspoň jednému okoloidúcemu,  tak to za to stálo.